Een taxateur stelt de actuele marktwaarde van je woning vast. Dit gebeurt op basis van een
grondige inspectie van jouw woning of pand en een analyse van de lokale vastgoedmarkt. Al deze
bevindingen worden vastgelegd in een officieel, onafhankelijk taxatierapport.
Een makelaar behartigt jouw commerciële belangen bij de aan- of verkoop van een woning. Een
taxateur is daarentegen een onafhankelijke specialist die de objectieve marktwaarde van het
vastgoed vaststelt. Voor officiële doeleinden (zoals een hypotheek) is de onafhankelijkheid van de
taxateur cruciaal.
Je hebt een taxatierapport nodig bij de aanvraag, oversluiting of verhoging van een hypotheek.
Ook is het nodig bij een verbouwing waarvoor je financiering aanvraagt, bij de verdeling van
bezittingen bij een echtscheiding, de afhandeling van een erfenis, of het bepalen van een
realistische verkoopprijs.
Voor officiële doeleinden, zoals een hypotheekaanvraag, is een taxatie door een onafhankelijke,
gecertificeerde taxateur verplicht. Je eigen schatting volstaat dan niet.
Een gevalideerde taxatie is een rapport dat gecontroleerd en goedgekeurd is door een
onafhankelijk validatie-instituut, zoals het NWWI. Dit is vrijwel altijd een harde eis van banken en
geldverstrekkers om zekerheid te krijgen over de waarde.
NWWI staat voor Nederlands Woning Waarde Instituut. Dit instituut controleert of het
taxatierapport volgens de vereiste richtlijnen is opgemaakt.
Een Register Taxateur is gecertificeerd en geregistreerd in een speciaal register van het NRVT. De
register taxateur is verplicht om zijn vakkennis op peil te houden, te werken conform de gedrags- en
beroepsregels en hij onderwerpt zich aan het tuchtrecht.
Je bent vrij om zelf een taxateur te kiezen. De hypotheekverstrekker zal wel vereisen dat deze
geregistreerd is bij het NRVT en door het NWWI gevalideerde taxatierapporten uit kan geven.
Wanneer er huurders in de woning wonen, geldt er een andere marktwaarde dan wanneer de
woning leeg en vrij van huur is. De taxatie zal dan een marktwaarde “in verhuurde staat” moeten
opleveren. Ook deze taxaties kunnen we uitvoeren.
De taxateur kan een verbouwing mee taxeren. Er komt dan een marktwaarde in huidige staat in het
rapport en een marktwaarde na verbouwde staat.
De bank kan alleen een hypotheek verstrekken op basis van de waarde van de woning. Omdat de
verkoopprijs niet per definitie ook de marktwaarde hoeft te zijn, wil de bank dat een onafhankelijke
partij de waarde bepaalt. Op basis van die waarde zal de bank een hypotheek verstrekken.
Mocht blijken dat de getaxeerde marktwaarde lager is dan de overeengekomen koopprijs, dan zal
de koper zelf bij moeten betalen. De bank financiert op dit moment 100% van de marktwaarde.
Ook wanneer je Nationale Hypotheek Garantie hebt, zal je hypotheekverstrekker nog wel een
taxatierapport nodig hebben.
De marktwaarde is de meest waarschijnlijke prijs die jouw woning zou opbrengen bij verkoop in de
huidige markt. Onze taxateurs bepalen dit door te kijken naar de staat van de woning, de ligging en
door de prijzen van vergelijkbare, recent verkochte huizen in de buurt te analyseren.
Nee. De WOZ-waarde is een gemeentelijke schatting die wordt gebruikt voor de berekening van
gemeentelijke belastingen. Een taxatie is een actuele, precieze waardebepaling voor een specifiek
doel en wordt niet gebruikt voor de WOZ-bepaling.
Taxatierapporten zijn meestal 6 maanden geldig. Na deze termijn wordt een rapport beschouwd als
niet meer actueel en dient er een nieuw rapport opgemaakt te worden.
Een taxatierapport kan gemiddeld binnen 5 dagen na opname worden opgeleverd.
De taxatiekosten kunnen niet meegefinancierd worden. Deze kosten zijn wel aftrekbaar van de
belasting, net zoals bijvoorbeeld de kosten voor hypotheekadvies. Je kunt deze kosten eenmalig
aftrekken van je belastbaar inkomen in box 1.
De woningopname duurt gemiddeld tussen de 45 en 60 minuten, afhankelijk van de grootte en
complexiteit van de woning.
Je hoeft niet per se aanwezig te zijn, maar het is wel aan te raden. Je kunt de taxateur dan voorzien
van specifieke informatie over de woning, recente verbouwingen en onderhoud.
Belangrijke documenten zijn het eigendomsbewijs, plattegronden/tekeningen van het huis, stukken
van de VvE (bij appartementen) en bewijs van recente verbouwingen (zoals facturen).
Antwoord op je vraag niet gevonden?
Neem gerust contact met ons op en we helpen u graag verder.